Метод автоматизованого вироблення рішень для особливих випадків у польоті
DOI: 10.31673/2412-9070.2020.052734
Анотація
Розроблено метод автоматизованого вироблення рішень у рамках створення СППР авіадиспетчера для допомоги в прийнятті рішення щодо варіанта завершення польоту в разі виникнення особливого випадку в польоті на прикладі відмови двигуна на повітряному судні. Метод ґрунтується на застосуванні технології ймовірнісного програмування і передбачає: побудову ймовірнісної ієрархічної моделі аварійної ситуації на основі мережі Байєса з урахуванням факторів і чинників, які впливають на процес прийняття рішення, формування вибірки навчальних прикладів для навчання створеної моделі з метою підвищення якості передбачення майбутніх ситуацій, навчання моделі на прикладах із використанням байєсівської парадигми навчання, вибір алгоритму виводу для отримання ймовірнісного висновку. Запропонований метод реалізовано в системі ймовірнісного програмування Figaro, програмний код написано мовою Scala. Розроблений метод показав високу точність прогнозування, помилка між дійсною та отриманою за допомогою байєсівської мережі оцінкою становила 10%. Подальші дослідження будуть спрямовані на розроблення інформаційної технології створення СППР авіадиспетчера КПР для особливих випадків у польоті.
Ключові слова: авіадиспетчер; імовірнісне програмування; мережа Байєса; навчання.
Список використної літератури
1. Сікірда Ю. В. Моделювання систем підтримки прийняття рішень авіадиспетчера в позаштатних льотних ситуаціях: автореф. дис. канд. техн. наук : 05.13.06. Київ, 2004. 19 с.
2. Харченко В. П., Шмельова Т. Ф., Сікірда Ю. В. Прийняття рішення оператором аеронавігаційної системи: монографія. Кіровоград: КЛА НАУ, 2012. 292 с.
3. Пфеффер Ави. Вероятностное программирование на практике / пер. с англ. А. А. Слинкин. Москва: ДМК Прес, 2017. 462 с.
4. База даних по авіаційним катастрофам США. URL: http://www.ntsb.gov/investigations/summary/AAR0003.html.
5. Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2019 року. URL: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/_2019.pdf.
6. Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 2018 році. URL: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis2018.pdf
7. Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2017 року. URL: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2017.pdf
8. Аналіз стану безпеки польотів за результатами розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та суднами іноземної реєстрації, що сталися у 1 півріччі 2016 року. URL: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2016.pdf
9. Байєсівські мережі в системах підтримки прийняття рішень / М. З. Згуровський, П. І. Бідюк, О. М. Терентьєв, Т. І. Просянкіна-Жарова. Київ: ТОВ «Видавниче підприємство "Едельвейс"», 2015. 300 с.